Svar på fråga

 
Jag fick en fråga som jag tänkte kanske kunde vara av allmänintresse, så svarar även här.
Hoppas det är okej för personen i fråga som frågade frågan (see what I did there?)
 
Hur är dagvården där? Är alla helt underviktiga? 
Vad väger du o hur lång är du? Kram
 
 
Hej! Jag har fått ett bra intryck av dagvården. Det är ganska övergripande, allt från matträning, gruppterapi, egna samtal med behandlare till skapande verksamhet, vila och mindfulness. Nu har jag ju bara varit där 1v + 1 1/2 v insluss, men hittills har jag ett bra intryck och det har bara blivit bättre för varje dag. 

Alla är trevliga och jag känner att några av tjejerna säkert kommer att finnas kvar som vänner även efter behandlingen. 
 
Nej, alla är inte underviktiga utan det finns allt från undervikt till övervikt. Även alla åldersgrupper är representerade. Det var något jag var förvånad över (både vikt och ålder), för man har någon föreställning att alla ska vara underviktiga 17åringar (ursäkta min fördomar) men så var inte fallet, och det speglar ju faktiskt hur ätstörningar är representerade av demografin i verkligheten. Min oro låg i att komma till behandlingen och vara tjockast och att alla skulle undra vad sjutton jag gjorde där, men alla är jättegoa tjejer och ätstörningar betyder automatiskt inte undervikt. 
 
Jag är 165cm lång och i somras tog jag det stora steget att för första gånger på länge inte väga mig - för att jag vet att jag väger mer nu än jag någonsin har gjort (med tanke på t ex kläder) så att vet min vikt skulle skapa alldeles för mycket ångest. Men jag skulle kunna tänka mig att jag väger mellan 60-65kg, och min normalvikt (innan sjuk) ligger på runt 50. Jag har pendlat i perioder av undervikt och övervikt genom åren. Men jag vet att jag inte har gått upp sen behandlingen börjat, så det känns ju bra iallafall.
 
Funderar du på att börja? Ta steget! Tänk att jag sitter här och säger det efter bara 1v! Tveka inte att höra av dig (eller ni som läser detta!) om du/ni har fler frågor och funderingar. 

Kommentarer
Postat av: Emilia

Hej! Åh vad glad jag blev att jag halkade in på denna bloggen, jag ska själv börja på capio i Malmö så fort som möjligt (inom väldig snar framtid) och haft en del tankar och funderingar och du hade besvarat några frågor som man funderat över, skrattade gott när du skrev det där med 17åringar - tyvärr är det ju lite så man tänker haha! Men vad skönt att det är olika åldrar och inte enbart värsta anorektikerna - är ni en stor grupp och e det enbart tjejer där? Hur är upplägget mer, alltså har man ett individuellt matschema som man följer? Hur kan det se ut isåfall? Förlåt om jag också fråga en massa och hoppas jag inte ställer till med besvär med mina frågor! Kram

2013-09-30 @ 10:22:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0